کپسول‌های رنگارنگ آتش‌نشانی را می‌شناسید

  • 26 تير , 1398
  • 895 نفر
  • کد خبر 100009
خاموش‌کننده‌های دستی آتش نزد شهروندان عمدتا با رنگ قرمز شناخته می‌شود و این در حالی است که بر اساس استانداردهای بین‌المللی، هر خاموش‌کننده، با توجه به محتوایی که دارد تمام یا قسمتی از بدنه‌اش باید دارای رنگی مشخص باشد.

سید جلال ملکی، سخنگوی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران در گفت‌وگو با ایسنا، درباره زنگ خاموش‌کننده‌های دستی حریق، اظهارکرد: استانداردها و قوانین بین‌المللی بر اساس محتوای کپسول‌های اطفای حریق، رنگ‌هایی را معین کرده که باید تمام یا حداقل قسمتی از آنها با این رنگ‌ها، رنگ‌آمیزی شود.
 
وی با بیان اینکه اینگونه رنگ‌آمیزی‌ امکان شناسایی و بکارگیری متناسب با نوع حریق را آسان می‌کند، افزود: بر همین اساس، خاموش‌کننده‌های محتوای آب به رنگ قرمز، خاموش‌کننده‌های دارای کف، به رنگ کِرم و خاموش‌کننده‌های پودری به رنگ آبی است.
 
سخنگوی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران همچنین اضافه‌کرد: خاموش‌کننده‌های محتوای دی‌اکسید کربن با رنگ سیاه و خاموش‌کننده‌های دارای هالن با رنگ سبز مشخص می‌شود.
 
ملکی درباره رنگ قرمز که عمده کپسول‌های مورد استفاده در ایران با آن رنگ‌آمیزی می‌شود نیز به ایسنا گفت: این رنگ به این معنا نیست که الزاما خاموش‌کننده آب است، چرا که در گاهی موارد نیز ممکن است رنگ کپسول قرمز باشد و در قسمتی از آن رنگ متناسب با محتوای داخل آن به شکل برچسب چسبانده شود.
 
به گفته وی، رنگ کپسول به رنگ فلز نیز می‌تواند باشد و برچسبی با رنگ مناسب با ماده داخل آن می‌تواند روی آن چسبانده شود.